Afscheid weeshuis en begin van de rondreis. - Reisverslag uit Damongo, Ghana van Ellen W - WaarBenJij.nu Afscheid weeshuis en begin van de rondreis. - Reisverslag uit Damongo, Ghana van Ellen W - WaarBenJij.nu

Afscheid weeshuis en begin van de rondreis.

Blijf op de hoogte en volg Ellen

03 Augustus 2013 | Ghana, Damongo

Hallo allemaal,

Weer een nieuw verslag! Maandag en dinsdag zijn we ’s ochtends naar het weeshuis gegaan en hebben we lekker met de kinderen gespeeld. Op maandag heb ik de kinderen twee van de vier tennisrackets die ik had meegenomen gegeven. Ze vonden het geweldig! Ze oefenden met overspelen en met het vasthouden van het racket. Iedereen heeft er wel even meegespeeld. Ik vond het fijn te zien dat ze ook op dinsdag en woensdag nog met de rackets aan het spelen waren en dat ze nog niet kwijt waren. Ook de twee ballen die ik erbij had gegeven waren bij nog heel.

Op dinsdag zijn we met Becky, Joyce, Mariam (de meiden die bij Abraham wonen) en Reggie en René (de NLers die later kwamen) gaan eten bij een klein restaurantje om de meiden te bedanken voor al het lekkere eten en hun harde werk. Ze vonden het heel erg leuk om even niet te hoeven koken! En er even lekker tussen uit te zijn. Dit was erg gezellig.

Op woensdagochtend zijn we gewoon naar het weeshuis gegaan en hebben lekker met de kids gespeeld. Op de terug weg zijn we langs de marktjes gegaan en hebben fruit en drinken gekocht voor ons afscheidsfeestje. In de middag kwamen de kinderen naar ons toe. We hebben de muziek aangezet, lekker gedanst, fruit gegeten en frisdrank gedronken! Natascha en ik hebben ook eindelijk onze ballonnen gegeven. Dit was natuurlijk een groot feest. De kinderen vonden het geweldig! Al gingen de ballonnen best snel kapot door de kleine steentjes. Het afscheid nemen was best lastig, maar de kinderen waarderen erg dat we waren geweest.

Donderdag startte onze reis terug. We zijn met de taxi naar Tamale gegaan en hebben daar een trotro (klein busje) genomen naar Kintampo. In kintampo hebben we de watervallen bezocht. Deze waren erg mooi. Vanuit Kintampo zijn we door gereden naar Boabeng Monkey Sanctuary. Hier leven twee verschillende apen nog in het wild. We hadden erg geluk, want beide soorten apen hebben we gezien van erg dichtbij. Ook hebben we een rondleiding door het bos gekregen en verschillende mooie planten en kleine diertjes gezien. Na het bezoek hebben we daar lekker gegeten. We zijn met de taxi naar een plek gegaan waar we de bus konden pakken naar Kumasi. De bus naar Kumasi zat halfvol toen we aankwamen. We moesten nog een uur wachten omdat er nog een stoel gevuld moest worden. Natascha en ik besloten deze plek te betalen (€ 2,50). De mensen in de bus bedankte ons allemaal. We zijn meteen vertrokken. Halverwege begon de auto te schokken… Hij was stuk en we konden niet verder rijden. We moesten met taxi’s weer naar een plek worden gebracht, waarvandaan weer trotro’s naar Kumasi gingen. Om half 10 kwamen we eindelijk in Kumasi en om 10 uur waren we in ons hotel. We hadden toen alleen nog niet gegeten… Volgens de man achter de receptie was het veilig om even wat eten buiten te halen, dus gingen we dat maar doen. Natascha vroeg aan een politieman waar we het beste heen konden gaan. Hij vond het niet veilig.. We moesten met hem meelopen. Hij nam ons mee naar de politiejeep en heeft ons met twee andere mannen meegenomen naar een klein fastfood restaurantje. Wij bestelde ons eten en toen gingen we bij de drie politiemannen zitten. Na een kwartiertje was ons eten klaar (we besloten wel om het mee te nemen en niet daar op te eten). Toen zijn we met de politieauto terug gegaan en werden voor ons hotel weer afgezet! Toen vroegen we of we met ze op de foto mochten omdat niemand ons anders zou geloven. Dat mocht, maar moesten wel de zwaailichten aan! We hebben daarna lekker ons eten opgegeten en zijn laat gaan slapen.

Vrijdag zijn we weer vroeg opgestaan omdat we de bus naar Capecoast moesten hebben. Deze bus bleek al weg te zijn en dus gingen we met een luxe trotro naar Capecoast. Deze bussen vertrekken alleen als ze vol zijn, dus hebben we anderhalf uur gewacht. Natascha en ik mochten voorin zitten. Deze reis duurde ongeveer vier uur en verliep soepel. Rond 12 uur waren we in Capecoast en de buschauffeur stond erop dat hij voor ons een goede taxichauffeur ging regelen. Dat gebeurde. We moesten nog wel even met hem op de foto. Daarna zijn we naar het hotel gegaan en hebben daar wat gegeten. ’s Middags zijn we naar Kakum national park geweest. Dit is een park met hangbruggen, die op 12 tot 14 meter hoogte zitten. Dit was super leuk! Helaas, geen dieren gezien, maar het park op zich was al erg mooi. Helaas moesten we achter een schoolklas en die leerkrachten vonden ons wel erg interessant. Dus de leerkrachten liepen achter ons en waren hun schoolklas bijna helemaal vergeten… Na Kakum zijn we terug gegaan en hebben lekker gegeten.

Morgen gaan we naar de slavenforten Elmina Castle en Capecoast Castle. Dit zijn forten waar de Nederlands ze vroeger slaven op sloegen om ze te vervoeren. Ook gaan we doorreizen naar Accra. In Accra gaan we zondag lekker uitslapen, een beetje rondkijken en naar het vliegveld, zodat we maandag hopelijk om 7 uur (’s ochtends) landen op Schiphol!

• 03 Augustus 2013 - 01:16

Ester Kaldewaij:

Spannende avonturen, schat! Ik ben blij dat je je weer beter voelt :) Heel veel liefs xxxxxxxxxxxx